7 Manfaat Pisang Sale Sawarna atau Pisang Salai Sawarna Khas Nusantara untuk Tubuh

Manisnya Pisang Sale sawarna dari Nusantara Indonesia.
Pisang Sale atau Pisang Salai Sawarna merupakan makanan khas yang terbuat dari pisang apu yang sudah tua dan matang dengan cara di asap dan dijemur dibawah terik matahari.pisang sale sawarna atau pisang salai sawarna ini dapat bertahan sampai dengan 6 bulan lamanya tanpa bahan pengawet apapun.
Kontak Pemesanan Pisang Sale Nusantara Produksi sawarna loka karya wisata : 0812 961 55550

Untuk mendapatkan dan membedakan pisang sale sawarna, anda dapat melihat dari gambar dibawah ini atau dapat Menghubungi Kontak.pisang sale sawarna yang baik dapat dilihat dari warna dan rasa pisang sale itu sendiri.ketika kita sentuh kenyal keras tapi ketika kita gigit akan terasa lembut dan memiliki rasa manis yang natural.
Inilah 10 Manfaat Pisang Sale/Salai Sawarna untuk Kesehatan Tubuh:
Pisang Salai/Sale Sawarna memiliki manfaat sebagai berikut:
  • Meningkatkan Sistem Kekebalan Tubuh
Buah pisang banyak mengandung vitamin A, B serta Vitamin C yang dapat meningkatkan sistem kekebalan tubuh sehingga dengan mengkonsumsi buah pisang secara rutin akan mencegah munculnya berbagai jenis penyakit.
  • Dapat Mencegah Hipertensi
Kandungan Zat Kalium yang terdapat pada buah pisang mempunyai kemampuan untuk mengatur keseimbangan cairan serta elektrolit dalam tubuh sehingga tekanan darah jadi lebih terkendali. Kandungan seratnya mampu mengikat lemak dan dapat mencegah terjadinya timbunan plak pada pembuluh darah yang mengakibatkan hipertensi.
  • Mencegah Penyakit Jantung
Kandungan Vitamin C serta flavonoid dalam buah pisang bersifat sebagai antioksidan yang dapat mencegah oksidasi lemak yang menyebabkan penyakit jantung. Kalium juga merupakan tonik bagi organ jantung. Dan pektin ikut berperan dalam menurunkan kolesterol sehingga kita terhindar dari penyakit jantung.
  • Menjaga Kesehatan Janin
Untuk Ibu-ibu yang sedang dalam masa kehamilan disarankan untuk mengkonsumsi buah pisang karena buah pisang mengandung asam folat yang mudah diserap oleh janin. Asam folat sangat dibutuhkan untuk kesempurnaan janin, pembentukan sel-sel baru serta mencegah terjadinya cacat bawaan pada janin tersebut nantinya. Mengkonsumsi buah pisang pada masa kemilan dapat mengurangi muntah-muntah di pagi hari yang biasa terjadi pada ibu-ibu yang sedang hamil.
  • Mengatasi Kurang Darah
Kondisi kurang darah atau anemia disebabkan oleh kurangnya zat besi. Buah pisang mengandung zat besi yang baik untuk mengatasi kurang darah. Dengan mengkonsumsi 2 buah pisang setiap hari secara rutin, maka anda akan terbebas dari masalah kurang darah.
  • Mencegah gangguan pencernaan
Pisang memiliki sifat antasida serta mudah untuk dicerna sehingga baik untuk dikonsumsi oleh pengidap penyakit gangguan asam lambung. Penelitian terhadap hewan percobaan di Inggris telah menemukan bahwa hewan yang diberi makan berupa buah pisang memiliki dinding lambung yang lebih kuat. Dalam hal ini, pilihlah pisang yang rasanya manis seperti Pisang Sale, Pisang Raja dan pisang lainnya yang manis alami. Serat yang terdpaat pada pisang sale/salai dapat melancarkan buang air besar. Citamin B6 yang terkandung dalam buah pisang juga baik untuk meredakan gejala diare.
  • Pisang sebagai sumber tenaga.  
Buah pisang dengan mudah dapat dicerna, gula yang terdapat di buah pisang tersebut diubah menjadi sumber tenaga yang bagus secara cepat, dan itu bagus dalam pembentukan tubuh, untuk kerja otot, dan sangat bagus untuk menghilangkan rasa lelah.

Demikianlah manfaat buah pisang untuk kesehatan tubuh, selain pisang itu lembut dan mudah dicerna, pisang juga memiliki manis yang berbeda-beda.ada rasa manis, asam dan kesat.

Komentar

  1. Pesakit radang paru-paru Copd

    En. Abd Kadir bin Sumardi berusia 42 tahun ialah pengguna produk jus Jutawan herbs. Beliau telah disahkan mengidap kanser radang paru-paru pada akhir tahun 2020. Petanda awal sakit yang dihidapinya ialah batuk tak berhenti selama 3 bulan. Batuk yang berkahak dan adakalanya berdarah. Setelah mendapatkn rawatan di pelbagai klinik kerajaan dan swasta ,batuk beliau tetap tak sembuh selain itu juga sukar bernafas dan dada terasa sakit sangat.
    Banyak rawatan alternatif dari produk luar yang beliau ambil tapi tak berkesan. Kemudian rawatan hospital diteruskan termasuk prosedur X-ray dan sebagainya. Doktor pun mengesahkan beliau mengidap radang paru-paru akibat dari pencemaran alam sekitar yang mengandungi bahan kimia.

    Untuk makluman, En. Ab Kadir bekerja dalam persekitaran yang mengandungi pencemaran bahan kimia. Dengan bantuan sahabatnya yg telah berkongsi testimoni pengguna-pengguna produk Jutawan Herbs yang lain di facebook Jutawan Herbs, beliau pun menghubungi saya untuk mencuba jus tersebut. Beliau mendapatkan nasihat dan pandangan daripada saya lalu saya mengesyorkan beliau jus-jus yang sesuai dengan radang paru². Alhamdulillah dalam masa 2 minggu minum jus tersebut ,katanya sekejap saja kesan sudah terasa. Batuk samakin berkurang, nafas semakin lancar dan lega, beliau terus mengamalkan 2 jenis jus yang disyorkan selama beberapa bulan sehingga masalah pernafasan dan batuk terus semakin baik. Dari pengalaman yang saya berjumpa pesakit-pesakit sebelum ini, penyakit radang paru-paru copd adalah penyakit yang tiada ubatnya dan pesakit perlu menggunakan oksigen sekiranya semakin teruk. Tapi Alhamdulillah sehingga kini beliau makin sihat dan terus mengamalkan jus ini. Syukur pada tuhan atas kesumbuhan yang diberikan. Semoga maklumat yang sedikit ini dapat membantu pesakit lain juga di luar sana untuk sembuh.
    Nanti boleh hubungi En. Mohd Zuhairi dn pm sendiri testimoni2 td tu yer..๐Ÿ˜‰

    9)Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser x kisah lah kanser apa pon...Call atau terus wasap saya sendiri okay๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570


    ๐Ÿ’Yg penting ubat nya MAMPU DIBELI dan mujarab..mudah mudahan aaminn..๐Ÿคฒ๐Ÿผ


    Call order wasap@call saya- En mohd zuhairi- 0174687570

    ๐Ÿ˜kalau wasap saya blas lambat (biasa nya sebab ramai yg wasap saya.)
    Tak pa nanti sy balas wasap pelan2 taw
    #sharepadayangmemerlukan
    #sharing is caring
    En. Mohd Zuhairi ,Pengasas Jutawan Herbs- 017468 7570

    BalasHapus

Posting Komentar